Om Showskolan Showstage

Showskolan ShowStage startades 2009 av Agneta Granqvist, regissör & producent.

Showskolan ShowStage är en ideell förening som under 1 år sätter upp en musikal/showproduktion som mynnar ut i ett flertal föreställningar.Tillsammans med produktionsteamet utvecklas vi och ökar våra kunskaper inom show och scenframträdanden samt musikalteater. Uppsättningen består främst av de tre hörnstenarna drama, dans och sång.

Showskolan ShowStage framför unika musikalproduktioner då det är nyskrivna manus för musikalscen omarbetade efter orginalfilmerna och som inte har gjort på teaterscen tidigare.

Du kommer att utveckla dina artistiska färdigheter på scenen och främja förmågan att sätta ihop sång, dans och drama till en helhet och som ska utvecklas till en proffsig slutproduktion. På dramapassen utvecklas du i sketchteknik, musikalteater, scenisk närvaro och skådespelarträning . Du kommer att ha sångpass och utveckla sång och stämsång samt mickteknik. Inom koreografi fördjupar vi oss i ett antal varierande dansstilar som anpassas till produktionens karaktär och innehåll.

Utöver dessa ämnen fördjupar vi oss inom ljus/ljud, marknadsföring /ekonomi, scenografi, stage performence, kostymering /scensmink. Vi hjälps åt med att arbeta med marknadsföring kring produktionen samt göra dekor och rekvisita .

Under årens gång har vi haft till varje uppsättning ensemblegrupper som genom våra auditions sökt till oss för sina roller i kommande planerade uppsättning. Produktionsteamet består av regissör/producent, sångcoach, koreograf, dekor & rekvisitaansvarig,kostymansvarig samt marknadsförings ansvarig. Samtliga med lång erfarenhet inom branschen och artisteri.

Alla produktioner har hittills varit mycket kritikerrosade och välbesökta och produktionerna har efter respektive premiär turnerat runt på olika orter.

Showskolan SHOWSTAGE har tidigare satt upp produktionerna:

”Dirty dancing" (2009) ,

”En värsting till syster" (2010), "Moulin Rouge"(2011), "Pretty woman" (2013)

"Gals n´ Pals (2013) " Fyra bröllop och en begravning (2014) ”Hairspray (2018)

“Anthem - Det bästa av Björn & Benny” (2021)

“Rock of Ages” (2022)

Hösten -2024 “The Show must Go on”

Produktionsteamet Showskolan Showstage: (från Vänster sida) Liselott Spetz, Agneta Granqvist, Sara Lundin & henrik Jensen